[ 0 منتجات ]
لا يوجد منتجات.
الذهاب للعربة

دليلك الشامل لتصبح مديرًا ناجحًا في قيادة فريق عملك

كتب - Alla Sagaa

هل فكرت يومًا في مواصفات المدير الناجح؟ هل تقود فريق عمل جديد وتريد النجاح؟ هل تبحث عن مواصفات المدير الناجح؟ تقدم لك هذه المقالة مواصفات المدير الناجح في قيادة فريق العمل، وتعتبر دليلك الشامل إذا كنت مديرًا منذ فترة وبدأت العمل في شركة جديدة، أو ترأست فريق عمل جديد، أو ترقيت في عملك لتصبح مديرًا لأول مرة لفريق عمل.

وسنوضح التفاصيل من خلال أربع مراحل بالترتيب التالي:

◾مرحلة (اتفرج، حلل، اسمع). 
◾مرحلة (من الجامد ومن الخفيف - High influence, high power analysis).
◾مرحلة (بناء الثقة والعلاقات).
◾مرحلة (اتخاذ القرارات و الـ Performance).

في بداية مقابلتك لفريق العمل...

⬛ مرحلة (اتفرج، حلّل، اسمع):

في هذه المرحلة تبدأ بعض الأسئلة تتبادر إلى ذهنك، وهي: كيف سيكون انطباعهم؟ هل لابد أظهر جامد.. شديد؟ هل اقفش علشان يسمعوا كلامي؟ محتاج شوية قرارات كده عشان أضبط الأداء؟... الخ الخ.

عليك ألا تِشغل نفسك بهذه الأسئلة ولا تحاول الإجابة عليها، فكل هذا سيأتي في وقته.. وأنت في البداية تحتاج تتفرج الأول.... أو Observe ⬇️

اعمل حاجة سخنة وشد الكرسي واقعد اتفرج أو اتمشى ما بين الناس وعلى وجهك ابتسامة لطيفة وObserve.. طب ليه تضييع الوقت ده؟ عشان حضرتك محتاج تجمع معلومات Data على قد ما تقدر عشان تعرف تاخد قرارات صح وترسم صورة عن اللي بيحصل... أتفرج لكن ركز على الآتي:

الموظفين:

بيتكلموا ويتواصلوا مع بعض ازاي؟ طريقة شغلهم؟ واخدين راحتهم مع بعض ولا محدش طايق التاني وكل واحد في حاله؟ مين بيشتغل؟ ومين بيشتغلك إنه بيشتغل؟ ومين مش فارق معاه ومبيشتغلش؟

المكان:

اتفرج على المكان، رصة الكراسي وترتيب المكاتب... مين قاعد جمب مين وليه؟ المكان مترتب؟ نظيف؟.. خد بالك روح الموظفين وشغلهم بيظهر جامد على المكان اللي قاعدين فيه.

هام جدا.. متاخدش أي قرارات حتى لو شفت حاجة غلط.. اتقل...

هنا بقى نبدأ نحلّل...

بعد ما جمعت شوية معلومات (وكتبتها طبعا) محتاج تبص على الـ Historical data بتاعت كل موظف وتحللها.. اعرف مين الجديد ومين القديم؟ هل في تقييم للأداء؟ مين أشطر واحد ومين أضعف واحد؟ مين بتاع المشاكل؟ مين ساكن فين؟

لا ثانية واحدة بقى.. ودي كمان هتفرق في إيه؟!

لو عندك حد ساكن في أكتوبر والشغل في مدينة نصر فالموظف ده محتاج حنان (بجد) ده لازم تطبطب عليه كده وتعامله بشويش وتبقي مرن معاه.. خلي بالك اللي يعامل الكل بنفس الطريقة يخسر.. كل واحد وليه سكة والمدير الشاطر اللي يعرف يمشي في السكك كلها.

هام جدا.. متاخدش أي قرارات برضه (إلا للضرورة)...

اتفرجنا وحللنا.. نسمع بقي..

تسمع يعني محتاج تسكت شوية وتقلل الكلام.. أول حاجة رائعة ممكن تتعمل هي الـ One on one meeting ... يعني تاخد كل واحد في التيم وتقعد معاه لوحده.. الهدف من الميتينج ده مش إنك تقعد تحكي عن نفسك وقدراتك وبطولاتك.. لا إنك تسمع وتسأل Probing question وتطلع منه الكلام.. كل ما يتكلم أكتر كل ما تعرف تديره أحسن وأسرع.. وأنت وشاطرتك بقي.. الميتينج ده هيفيدك في الآتي:

هتعرف المشاكل اللي في الشركة.. الكبيرة قبل الصغيرة. 
الموظف أخيرا هيتسمع.. وده حلو.. خليه يطلّع الطاقة اللي جواه.
أي قرار هيجي بعد كده الوَقع بتاعه هيبقي مختلف.. ما هو أنت اشتريت منهم خلاص.. قراراتك نسبة الخطأ فيها هتقل جامد.. أنت شايف دلوقتي مش أعمى زي أول يوم الصبح.

هام جدا.. متاخدش أي قرارات دلوقتي.. هانت...

⬛ المرحلة الثانية (مين الجامد ومين الخفيف - High influence, high power analysis):

أي فريق في الدنيا هتلاقي فيه أربعة أنواع من الناس ملهمش خامس:

- High power, High Influence
- High power, low influence
- Low power, high influence
- Low power, low influence

التحليل ده بنستخدمه في إدارة الـ Stalkholders في المشاريع بس أنا بستفيد منه هنا...

عشان تعرف تدير التيم صح.. لازم تحدد المؤثرين، و أصحاب القوة اللي ليهم كلمه.. من الآخر كده (القائد الضمني) بتاع التيم.. اللي بيتصدر دايما وبيتكلم على لسان التيم... ده بنسميه الـ High influence, high power.. الشخص ده مهم جدا بالنسبالك... ده لازم تديره صح عشان تعرف تشتغل.. عشان هو مؤثر(بالسلب أو بالإيجاب).. شاطرتك إنك تركبه معاك في المركبة.. ولو أنت برنس.. تخليه أول واحد يأدف كمان.

النوع التاني: وده بيبقي تابع وماشي جنب الحيط.. دي مش حاجة حلوة على فكرة.. في الغالب متاكل حقه وهو مبيعرفش يطالب بيه.. ده دورك.. حركه معاك.. طلع منه شغل أكتر.. هات حقه وخليك في ضهره!

مش كفاية تضييع وقت بقي في التحليلات دي؟! استفدت ايه بقي؟

هنا هتقدر توزع مجهودك وتركيزك على الأشخاص داخل التيم بتاعك.. النوع الأول هياخد أكبر وقت ومجهود على عكس النوع الأخير.. ويا سلام لو طبقت الـ Pareto rule.. عظمة
شرحناها بالتفصيل في الحلقة دي من BME-Business Made Easy Podcast

وده لينك للي عاوز يعرف أكتر عن الـ Tool دي:

هنا ممكن تبدأ تاخد قرارات على خفيف كده.

⬛ المرحلة الثالثة (بناء الثقة وتعميق العلاقات):

اللي فات كوم وده كوم تاني.. هنا هنبدأ الشغل.. مرحلة صعبة.. بل أصعب مرحلة على أي مدير.. ازاي التيم يثق فيك؟ ما هو لو وثق فيك.. هتاخد أحلى شغل.. هجيبلك من الآخر.. اعمل الخطوات اللي جاية دي وملكش دعوة.. على ضمانتي

أول خطوة: أنت عملتها خلاص... الثقة أصلا زادت شوية بعد الخطوات السابقة.. هم دلوقتي مستغربين، متحمسين، توقعاتهم مش واضحة عنك وعن طريقة إدارتك.. كفاية إنك معكتش الدنيا في أول يوم زي المدير اللي قابلك.. لو المرحلة دي ظبطت.. هيبقي معاك تيم يهد جبال..

من الآخر.. وبدون ترتيب.. الخلاصة:

#قاعدة.. Give trust to get trust.. بس كده

لما تغلط في أي حد أو في أي قرار.. أعتذر.. عادي.. متصرّش على غلطك.. عشان ده غلط

عامل التيم على إنهم بشر.. ليهم رأي وبيفهموا.. الناس من حقها تفهم القرارت اللي بتنزل عليها زي الرصاص دي.. اتكلم معاهم، اشرحلهم، فهمهم.. مفهموش.. أنت عملت اللي عليك.

كمدير.. لازم تستحمل شوية heat من الإدارة بدالهم.. يعني مش أي تقصير يحصل تروح ملبسه لواحد من التيم بتاعك وتخرج أنت منها.

خليك قد كلمتك.. يعني اللى بتقوله نفذه.. متقولش كلام وتعمل عكسه.

أتعلم ازاي تعمل Delegation صح وتشارك الفريق بتاعك معاك.

طور اللي حواليك.. خليه اللي يشتغل معاك شوية ويسيبك يدعيلك لما يمشي.

⬛ مرحلة (اتخاذ القرارات والـ Performance):

دلوقتي بس تقدر تصلح وتغير وتطلع قرارات... دلوقتي أنت واقف ومسنود وقراراتك ليها معني وأسباب ورؤية بس ثانية واحدة.. محتاج هنا تبقي ذكى.. اللي جي مهم.

محتاج تعمل Balance في قراراتك.. حط أولويات وخطة للتغيير... قرار رخم مع قرار حلو وحاجة همّا نفسهم فيها... شوية كده و شوية كده.

خليك متأكد إن دآيما هيبقي في قوتين عكس بعض وأنت كمدير هتبقى مطحون في النص.. قوة الـ People وقوة الـ Business... يعني الإدارة شايفه حاجة والناس شايفه عكسها.. مينفعش تبقي دايما مع الإدارة (متخفش على لقمة عيشك واعمل الصح) ومينفعش تبقى دايما مع الناس.. وطّن نفسك وخليك ماشي على قيم ومبادئ واضحة.. هي دي اللي تمشيك.

أخيرا وليس آخرا.. اتقي الله.. خليك عارف إنك هتتسأل قدام ربنا عز و جل عن كل واحد في التيم.. أوعى تظلم حد وأنت عارف واستغفر ربنا كتير عشان في الغالب هنظلم وأنت متعرفش.

الاكثر قراءة
التعليقات